fredag, februari 23, 2007

Oboj, vilket samtal!

Den förutom mjölk och vatten vanligaste förekommande drycken i vårt hem har varit Oboy. Ja, jag vet att det är en socker-chock-chokladdryck, men en god och lite trygg sådan som alltid funnits med liksom. Men nu dummar sig bolaget Kraft Food som distrubuerar Oboy!Man minskar 1 kilospåsen till 800 g och påstår att det har varit efterfrågan på valfrihet, att olika marknadundersökningar har visat att kunderna vill ha 800 g istället för 1 kilo i sina påsar. Jag skulle vilja säga att Kraft Food underskattar sina trogna kunder, att de tror att vi är dumma i huvudet.


Följande samtal utspelade sig idag.

- Kraft Food (och så namnet på den jag talade med)

- Hejsan! Jag heter S. M och skulle vilja höra när och varför ni minskade på innehållet i Oboypåsen, samt hur det kommer sig att priset ändå är det samma.

- Ja, sörrdu priset har inte vi med att göra, det är butikernas sak.

- Men minskningen då?

- Det gjorde vi för ett år sedan. Har du inte sett det förrän nu?

- Neej, inte förrän jag skulle köpa den förra veckan och såg att det stod 800 g. Men då trodde jag att den affären inte hade större förpackningar så jag väntade till igår när jag handlade i en annan, men den butiken hade också bara 800 g påsar och då förstod jag att det var något lurt.

- Det har varit stor efterfrågan på valfrihet och eftersom det bara fanns 500 g och ett kilo och de olika marknadsundersökningarna visade att kunderna ville ha 800 g så gjorde vi så.

- Vadå? Minskade 200 g? Varför skulle någon vilja att ni minskade 200 g? Är det det som är valfrihet, menar du? Hur många barnfamiljer ingår i den undersökningen?

- Ja, det finns ju många små hushåll också och det är ifrån dem som det har hörsammats att...

- Som hellre köper 800 g istället för ett kilo, men betalar samma pengar?

- Som jag nyss sa, så är det inte vi som prissätter. Det är helt upp till butikerna!

- Okej, jag förstår att du måste sitta och säga såna här fullkomligt vansinniga saker för att det också ingår också i ditt arbete. Men hör du inte själv hur dumt det låter? Marknadsundersökningar har visat att många vill ha valfrihet vad det gäller Oboy:ens vikt. Det finns 500 g och 1000 g, ni väljer att reducera vikten i enkilospåsen så att FOLKET blir nöjda. (de folk som har ingått i era undersökningar) Grejen är bara att det bara är en vikt som har förändrats, det har inte blivit fler påsar att välja emellan, bara mer att betala.

- Nej, nu pratar du om priset igen, vi har ingenting (här talar damen med eftertryck) med det att göra!

- Jag får nog tacka för dina svar här, jag blir inget klokare. Ska mejla VD:n i stället. Godmiddag!


Ja, jag vet att det finns saker som är viktigare än att lägga tid och kraft på än ett chokladpulver, men det här är en principsak. Jag gillar nämligen inte att min intelligens underskattas bara för att vårt hushåll tillhörde dem som köpte Oboy 1000 g, gillar det inte alls.

1 kommentar:

  1. Ja Usch & Fy... De har gjort likadant med min piptobak, minskat från 50 till 40 gram/paket. Hmmm undrar om de vill att vi skall oboya & röka mindre... Men schysst att de inte höjt priset, Grrr...

    SvaraRadera